Kosläpp

I mitten av maj var jag på kosläpp med Christoffer, mamma och Tomas i Kungälv.


Vid ettiden skulle korna släppas ut för första gången efter en hel säsong inomhus. En färgglad ram av människor kantade hagen där utsläppet skulle ske.


Efter en kylig stunds väntan skymtades en traktor, och stämningen steg i folkhopen.


Mitt i hagen stannade den, några bönder klev ut och öppnade kornas vagn. Och så sprang de ut! De tog några friska varv runt hagen och stannade då och då för att äta färskt, mumsigt gräs.


Alldeles snart öppnades en vagn till. I den fanns två sockersöta kalvar. De var lite mer tveksamma när de trippade ut. Men snart fick även dessa fart. Den ena sprang rakt genom hagen till ett hörn, där den hittade en lucka i stängslet och rymde sin väg.
 

Den andra tog en tour längs stängslet och blev en riktig publikfavorit.


Se vilka snälla ögon den har!!


Resten av folket fotade lika mycket som jag.


När den stora kogruppen fick syn på kalven började världens hunt typ. När de fick fatt på lillen hittade den sin mamma. Sen gick den samlade gruppen runt och betade gräs, kalven sida vid sida med sin mor. Så fint!


Senare fick man även fatt på den förrymda kalven, som enligt proceduren också först blev jagad och sedan upphittad av sin mamma. De promenerade en stund tillsammans.


Kossan hittade en perfekt kli-sten.


Såhär gött var det!
Kommentarer
Steve

Lovely pictures

Svar: Thanks Jessi-Steve...
linneatrea.blogg.se

2013-06-23 @ 00:38:24
Jessika

Haha, jag bara "Tomas... det är ju pappa :D" jag är så seg (Y)

Svar: Hehe, det är änna skumt det där ja!
linneatrea.blogg.se

2013-06-23 @ 00:45:05
URL: http://xjessie.webblogg.se

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0