Trilogi i biologi

Biologin var helt klart den roligaste delen av det här skolåret. Det är så mycket lättare att ta in, ta till sig och fascineras av. Den första delen var ganska basic. Den handlade om celler, mikroorganismer, genetik och växter. Vi fick odla och studera bakterier. Bakterietokiga jag went nuts.
Del två handlade om kroppen. När jag läste om immunförsvaret fick jag typ en religiös upplevelse, blev helt betagen över hur himla fantastiskt det är. Hade världens kick den kvällen...
När vi läste om njurarna fick vi göra den välkända exkretionslabben, aka kisslabben. Då fick alla gå och kissa i en mugg en gång i halvtimmen, samtidigt som vi fick dricka olika vätskor. Jag hade turen (not) att få dricka saltvatten, medan andra fick citrondricka, mjölk eller öl. Medan njurarna jobbade fick vi undersöka kissets pH, densitet, salthalt mm. Det var så himla kaosigt och konstigt att det blev ganska kul till slut.
Under den tredje delen gick vi på exkursioner i botaniska trädgården. Första gången skulle vi lära oss löv. Andra gången fick vi fiska upp djur ur en myr, och gå på en tour från naturens topp till botten. Kommer sakna dessa naturturer med härligt passionerade "lärare" och lika intresserade klasskamrater!
 
 
Blev ganska hjärntvättad av lövturen, gör numera inget annat än att identifiera blad när jag är ute på promenix.
Kommentarer
Josefine

Haha, låter inte alls så som jag föreställt mig lektioner på universitetet. Det känns liksom som att det alltid är så allvarligt. Så härligt att du haft roligt istället! :D Btw, jag älskar att gå in på din blogg och se nya inlägg så ofta!

Svar: Visserligen utelämnade jag allt det tråkiga där, men jag är faktiskt också förvånad över hur mycket roligare det var än jag hade väntat mig! Åh vad glad jag blir när du skriver så, tack!!
linneatrea.blogg.se

2013-06-26 @ 11:14:06
URL: http://accordingtomeee.blogg.se
Rasmus

ewwww, kiss labben skulle jag ha jättesvårt för! uschuschuschusch :O

2013-06-26 @ 21:29:13

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0