Barcelona #2

Dags för dag två i Barcelona!



Idag skulle vi besöka Park Güell, en park där Barcelona-konstnären och -profilen Gaudí fått härja fritt.



Där var det fullt med mosaik, färg och roliga kurvigheter.



Följde man folkmassan så hamnade man här.
 

Där kunde man vända huvudet uppåt och få syn på denna skapelse.



Vi tog några trappor upp och kom till den här platsen.



Där vimlade det med såna där försäljare som säljer massa krimskrams på sina filtar. När polisen dök upp blev filtarna till säckar som for iväg snabbt bakom hörnet.



Vid kanten kunde man blicka ut över detta fina!


Eller sitta. Det gjorde pappa.
 

Det var en väldigt varm dag, så Jessica passade på att shoppa en solfjäder från en av filtförsäljarna. Den fläktade hon sig med hela dagen, och snärte med åt en stackars försäljare senare den kvällen. Hans svar blev ett "sorri", och kom att bli ganska välciterat.


Vi övriga var också öppna för svalkningsidén, så vi slog oss ner med glass och kall dryck under ett parasoll.



Sen fortsatte vandringen uppåt, till detta torn.


Därifrån kunde man se tak.


Och La Sagrada Familia.


Vi gick nedåt igen, förbi musikanter.


Och trädgårdar.


På väg till tunnelbanan var vi så hungriga att vi stannade på första bästa ställe. Jessica var nöjd med sin mat.


Efter att ha haft "tortilla de patatas" som glosa i spanskan en massa gånger, så kunde jag inte stå emot den nyfikenhet som byggts upp i mig sedan dess. Så jag tog en sån där potatisomelett. För både första och sista gången. Den var extremt torr och smaklös.
Efter lunchen var det tröttheten och värmen som styrde oss till nästa destination.
 


Nämligen vårt hotells takpool. Där passade somliga på att sova. Ofta snarkade pappa så högt att andra badgäster vände på huvudena. Det var någon som skrockade och sa till oss "my dad is just the same".


Men ibland orkade han götta sig med en drink från baren också.



Lite senare begav vi oss ut igen. Vi hamnade på ett torg med restauranger och en grej som man kunde sitta på.


Som visst var ett konstverk också.



Vi valde en av torgrestaurangerna. Efter min potatistortilla hoppades jag på något smarrigare som kunde fylla magen.


Till min glädje fick jag det. Detta var superdupergott!



Pappa spanskade till det med lite tapastallrikar.


Och efteråt tog vi en mojito.


I närheten låg La Rambla, Barcelonas storgata. Därifrån tog vi tunnelbanan till nästa stopp.


Som var det här stället där det några kvällar i veckan hålls en slags fontänshow, med olika vattenformationer, färger och låtar. Det var väldigt fint att titta på.

 
Runt fontänen syntes en massa dansande siluetter. Vi stod och betraktade allt en stund innan vi styrde stegen hemåt igen.
Kommentarer
Jessika

Najs :D Hade varit "kul" att gå vilse bland alla de där byggnaderna... (A)

2013-08-05 @ 18:51:16
URL: http://xjessie.webblogg.se
Josefine

Härliga bilder! Känner igen mig i Park Güell. Där var jag också :)

2013-08-05 @ 23:29:30
URL: http://accordingtomeee.blogg.se
Siri

Ååh, vad fint allt är! :D

2013-08-07 @ 10:43:40
URL: http://fruktklister.blogspot.com

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0